zaterdag 27 september 2008

Mesa Verde

Cortez (Colorado), 26 september 2008

We proberen echt niet de hele tijd in de herhaling te vallen maar wat is Colorado toch mooi! Waarschijnlijk treffen we het ook echt ontzettend 20080925_22 met het lekkere weer en alle mooie herfstkleuren. Vooral door de grote temperatuurverschillen (koude nachten en warme dagen) zijn de bomen al behoorlijk verkleurd. Gisteren hebben we ruim 300 kilometer gereden naar Mesa Verde. Eigenlijk hadden we halverwege willen stoppen op een camping in een nationaal bos maar hier hadden ze helaas geen electriciteit. En dat is toch wel handig met onze onbetrouwbare accu. Dus in plaats van een overnachting hebben we hier geluncht en zijn we vervolgens doorgereden. Op zich niet verkeerd want in het weekend kan het nogal druk zijn in de Nationale Parken en daar hebben we nu niet zo'n last van.

Vandaag hebben we Mesa Verde National Park bezocht. De naam Mesa Verde betekent "groene tafel" in het Spaans. Mesa Verde is bekend 20080926_82 geworden door het grote aantal goed bewaard gebleven klifwoningen; huizen gebouwd in ondiepe grotten in de wanden van het ravijn. Van de 11de eeuw tot de 13de eeuw woonden hier de Anasazi-indianen. Het is nog onduidelijk waarom zij aan het eind van de 13e eeuw dit gebied plotseling hebben verlaten. Het kan zijn dat door droogte de oogsten mislukten of dat de inwoners werden bedreigd door andere stammen uit het noorden. Naast de klifwoningen staan er in Mesa Verda ook enkele ruines op de top van de klif. Naast het bezoeken van enkele klifwoningen en een mooie route door het park langs allerhande bezienswaardigheden hebben we ook het in het park aanwezige museum bezocht. Het was allemaal erg indrukwekkend en interessant en Luna wilde twee keer door het museum lopen (eindelijk Indianen!). Onderweg kwamen we veel (Utah)jeneverbesbomen tegen en spookbomen die ten prooi zijn gevallen aan een grote brand van een aantal jaren geleden. Dit gaf een bijzonder effect in het landschap.

Na ons uitstapje naar het park dat wel 5 uur duurde, waren we alledrie wat vermoeid dus overnachten we ook vanavond in Cortez. Morgen laten we Colorado achter ons om richting Grand Canyon en Las Vegas te gaan. Daarna hebben we nog een week of 2 California voor de boeg.

Anoniem zei

heerlijk, en nee, het verveelt niet jullie enthousiasme :-)))

nog maar een kort tijdje terug schreven jullie: Wat een prachtige staat is South Dakota toch!
haha, en dat was op 13 september.

ik blijf meegenieten (klik klik klik klikkerdeklik)