maandag 8 december 2008

Onze laatste dagen in Nieuw Zeeland

Waihi beach, 7 december 2008

Gisteren zijn we van de Bay of Poverty naar Opotiki in de Bay of Plenty20081206_13 gereisd. We zaten op een mooie camping aan zee. Bij aankomst dan want toen we vanochtend wegreden was het eb en zagen we de zee niet meer. Het verschil tussen eb en vloed is hier, net zoals op veel andere plekken in Nieuw Zeeland, een paar meter in hoogte en honderden meters in lengte.

Onderweg naar onze bestemming van vandaag (Waihi beach) hebben we lekker naar kerstmuziek zitten luisteren. Ook heel gezellig en goed te doen in de zomer maar we werden er wel een beetje week van. Zeg maar een soort "home sweet home" gevoel. Sinds een week of 2 hebben we voor Luna een soort beloningssysteem. Als ze goed luistert en aardig & gezellig is, krijgt ze een smilie. Nu doet ze het over het algemeen heel goed hoor maar af en toe had ze last van boze buien die maar niet over wilden gaan en op deze manier belonen, werkt heel goed. Als ze op het eind van de dag 3 smilies heeft, dan mag ze iets leuks kiezen om te doen. De smilies hebben gaandeweg steeds meer gezicht gekregen en na opa, oma, Britt, tante Petra, papa, mama, Bowie, Tommie en Luna-smilies waren de Sint en Piet smilies aan de beurt en nu de kerstman en rendier smilies. We beginnen dus al een beetje in kerststemming te komen.

Onderweg zijn we gestopt bij een kiwi-boomgaard voor een rondleiding20081207_36 in een kiwitrein. In de Bay of Plenty wordt 80 tot 85% van de NZ kiwi's gekweekt. In maart/april wordt in 10 weken tijd alles geoogst en een groot gedeelte wordt dan opgeslagen in koelcellen met een temperatuur van ca. 0,5 graden celcius. Dit is om het rijpingsproces te vertragen en iedereen het hele jaar van kiwi's te kunnen voorzien.

Bij deze laatste (Top 10) camping blijven we tot het einde van ons Nieuw Zeeland avontuur. Deze camping voorziet in onze belangrijkste behoefte op dit moment, zoals een goede speel- en zwemgelegenheid voor Luna. Daardoor kunnen wij de koffers pakken en de camper schoonmaken. Ook moeten we nog enkele zaken regelen zoals het opsturen van spulletjes naar Nederland, het herbevestigen van onze vlucht, wéér bellen met Bank of New Zealand want we hebben ons geld nog steeds niet terug, het boeken van een hotel voor onze laatste nacht (in Auckland) en even bellen met de campermaatschappij in Cairns i.v.m. het ophalen van ons volgende huis. Na al het geregel zijn we lekker even gaan relaxen in de infrarood sauna hier op de camping.